Wereldwijde verkoop van Toyota-hybrides overschrijdt 9 miljoen exemplaren

Dinsdag 24 mei 2016 — Toyota City, Japan, 20 mei 2016 — Toyota Motor Corporation kondigt met trots aan dat de cumulatieve wereldwijde verkoop van zijn hybridevoertuigen de kaap van 9 miljoen exemplaren heeft overschreden. Op 30 april stond de teller immers op 9,014 miljoen wagens1. Deze mijlpaal werd nauwelijks negen maanden na de kaap van de 8 miljoen exemplaren gehaald.

De impact van wagens op het milieu beperken, is een prioriteit voor Toyota. Het merk gaat ervan uit dat milieuvriendelijke voertuigen pas een significante positieve invloed kunnen hebben wanneer ze wereldwijd op grote schaal worden ingezet. Toyota spaart dan ook kosten noch moeite om de algemene inburgering van hybridevoertuigen te stimuleren.

In 2015 kwam Toyota met een hybrideversie van de populaire minivolume Sienta en lanceerde het merk zijn jongste hybride-icoon: de vierde Prius-generatie. Buiten Japan introduceerde Toyota ook de Corolla en Levin Hybrid in China — met lokaal geproduceerde hybridesystemen — en voegde het merk een hybrideversie van de RAV4 toe aan zijn alsmaar grotere hybridegamma. Sinds eind april 2016 verkoopt Toyota 33 verschillende hybride personenwagens en een oplaadbaar hybridemodel in meer dan 90 landen en regio's.

In oktober vorig jaar kondigde Toyota zijn Toyota Environmental Challenge 2050 aan, die de uitdagingen bepaalde die het merk aangaat om de negatieve impact van auto's op de wereldwijde gezondheid tot het absolute minimum te beperken en zo bij te dragen tot een duurzame samenleving. Om die doelstellingen te realiseren, stelt Toyota alles in het werk om zijn gamma hybridevoertuigen nog verder uit te breiden en de verkoop op te drijven tot 1,5 miljoen exemplaren per jaar en een gecumuleerd totaal van 15 miljoen exemplaren tegen 2020.

Toyota berekende dat de aankoop van hybridevoertuigen van het merk2 in plaats van klassiek aangedreven voertuigen met vergelijkbare afmetingen en prestaties op 30 april al ongeveer 67 miljoen ton3 CO2 heeft bespaard. En die CO2 is vermoedelijk een belangrijke oorzaak van de klimaatverandering. Toyota schat dan ook dat zijn hybride wagens tot nog toe al ongeveer 25 miljoen kiloliter brandstof hebben bespaard in vergelijking met de hoeveelheid die benzinewagens van dezelfde klasse zouden verbruiken.

Toyota lanceerde de Coaster Hybrid EV in augustus 1997. In december van datzelfde jaar volgde ook de Prius, de eerste in serie geproduceerde hybride personenwagen ter wereld. Sindsdien kunnen de hybrides van Toyota rekenen op de steun van consumenten wereldwijd.

Hybridetechnologieën omvatten alle componenttechnologieën die nodig zijn voor de ontwikkeling van milieuvriendelijke wagens en vergemakkelijken het gebruik van verschillende brandstofcombinaties. Toyota positioneerde deze hybridetechnologieën als de belangrijkste milieutechnologie voor de eenentwintigste eeuw. De constructeur is vastberaden om zijn werk voort te zetten en de prestaties verder te verhogen, de kosten terug te dringen en het productgamma uit te breiden met modellen die voortdurend aan populariteit winnen bij de klanten.

1 Inclusief oplaadbare hybride wagens; gegevens van Toyota

2 Exclusief de Coaster Hybrid EV en "Quick Delivery 200"

3 Aantal ingeschreven voertuigen x afgelegde afstand x brandstofefficiëntie (eigenlijke brandstofefficiëntie in elk land) x CO2-conversiefactor

 

Verkoop van hybridemodellen van Toyota  Gebaseerd op TMC-gegevens (Eenheid = 1.000 voertuigen)

 

Wereldwijd

 

 

 

 

Cumulatief

 

 

 

Japan

Noord-Amerika

Europa

Andere

 

 

1997

0,3

0,3

0,3

1998

17,6

17,6

18,0

1999

15,2

15,2

33,2

2000

19,0

12,5

5,8

0,7

52,3

2001

36,9

18,5

16,0

2,3

0,2

89,2

2002

41,3

20,0

20,3

0,8

0,2

130,5

2003

53,3

27,2

24,9

0,9

0,4

183,8

2004

134,7

68,7

55,9

8,1

1,9

318,5

2005

234,9

58,5

150,0

23,4

3,1

553,5

2006

312,5

72,4

197,6

36,0

6,5

866,0

2007

429,4

82,0

287,8

49,0

10,7

1.295,4

2008

429,7

104,4

255,0

57,8

12,6

1.725,1

2009

530,1

251,1

205,3

54,7

19,0

2.255,2

2010

690,2

392,2

195,9

70,2

31,9

2.945,4

2011

629,0

316,4

185,1

82,8

44,7

3.574,4

2012

1.219,1

678,0

344,7

106,9

89,5

4.793,5

2013

1.279,2

679,1

358,2

152,9

89,0

6.072,7

2014

1.266,0

684,2

323,6

171,8

86,5

7.338,7

2015

1.204,0

633,2

282,9

201,5

86,4

8.542,8

Jan – apr 2016

471,7

249,2

82,3

91,6

48,6

9.014,5

Totaal

 

4.380,9

2.991,2

1.111,3

531,1