De nieuwe Toyota GR Yaris: krachtiger, responsiever, boeiender

• Belangrijke verbeteringen voor Toyota’s sportieve hatchback met rallygenen
  • Maximumvermogen van de 1.6-liter turbomotor met drie cilinders in lijn is toegenomen tot 280 DIN-pk/206 kW, met een maximumkoppel van 390 Nm
  • Gloednieuwe optionele directe automatische achttraps transmissie van GAZOO Racing voor snel schakelen zoals in de autosport
  • Vernieuwde cockpit met digitale instrumenten in racewagenstijl en verbeterde plaatsing van belangrijke bedieningselementen en gegevensbronnen
  • Verbeterde carrosseriestijfheid, versterkte ophanging, permanente vierwielaandrijving en nieuwe selecteerbare rijmodi
  • Eén versie in Circuit-uitvoering aangeboden in Europa, met standaardpakket voor koeling van de aandrijflijn
  • Ombouw van de GR Yaris om op waterstof te rijden geeft een idee van de toekomstmogelijkheden voor de ontwikkeling van sportwagenmotoren die CO2-neutrale brandstof gebruiken

Voorstelling van de nieuwe GR Yaris

De nieuwe Toyota GR Yaris profiteert van verbeteringen op het gebied van techniek, ontwerp en constructie die een nog betere rijervaring beloven.

De originele GR Yaris, die in 2020 werd onthuld, kreeg zo’n positieve ontvangst bij de introductie dat Toyota had kunnen denken dat zijn werk erop zat. Het was een auto die meteen de toppositie in het hothatchsegment veroverde: een volbloed rallymachine die alle concurrenten in zijn kielzog achterliet.

Dat was eigenlijk nog maar het begin van het verhaal. In de drie jaar sinds de eerste auto van de productielijn rolde, zijn er intensieve inspanningen geleverd om hem nog beter te maken: krachtiger, responsiever, boeiender en nog plezieriger om mee te rijden.

In hun streven naar constante verbetering hebben de ingenieurs van TOYOTA GAZOO Racing samengewerkt met race- en rallyprofessionals om het essentiële karakter van de GR Yaris als een ‘driver first’-auto te versterken: een auto waarbij het gaat om de speciale ervaring vanaf het moment dat je instapt en de motor start.

De checklist met wijzigingen is uitgebreid. De belangrijkste elementen zijn onder andere de evolutie van de toonaangevende driecilinderturbomotor voor nog meer vermogen en koppel en de introductie van een gloednieuwe directe automatische achttraps transmissie van GAZOO Racing, die ontworpen is voor snel schakelen in de autosport.

Het op maat gemaakte chassis van de GR Yaris is verder verstevigd. In het interieur zijn de indeling van de cockpit en de rijpositie aangepast voor een authentieker sportwagengevoel, zowel op de weg als tijdens autoraces. De ophanging is ook aangepast voor een beheerster rijgedrag en betere prestaties onder hoge belasting, met herziene veerconstantes en een versterkte schokdemperconstructie aan de voorkant.

Het gerichtere aanbod omvat één versie in Circuit-uitvoering, inclusief een pakket voor hogere koelingsprestaties. De auto krijgt hiermee een extra subradiator, intercoolerverstuiver en aangepaste luchtinlaat.

GR Yaris: het verhaal tot nu toe

• GR Yaris ontwikkeld door TOYOTA GAZOO Racing
  • Techniek en ontwerp profiteren rechtstreeks van TGR’s kennis als winnaar van het World Rally Championship
  • Wereldwijd meer dan 40.000 verkochte exemplaren, waarvan ongeveer de helft in Europa, sinds de lancering in 2020

De GR Yaris laat perfect zien hoe Toyota en zijn sportieve afdeling TOYOTA GAZOO Racing zich inzetten om steeds betere auto’s te ontwikkelen via de autosport. Vanaf het begin was dit niet zomaar een hot hatch: het was een auto die op het gebied van techniek en design rechtstreeks de vruchten plukte van de ervaring van TOYOTA GAZOO Racing als WRC-kampioen.

Een nieuwe motor, een nieuwe elektronische vierwielaandrijving en een chassis op maat maakten allemaal deel uit van het plan. Toen de pers en klanten kennismaakten met de productieauto, overtroffen de reacties ruimschoots de verwachtingen van Toyota. Sinds de lancering van het model in 2020 zijn er meer dan 20.000 auto’s verkocht in Europa, met een klanttevredenheid van 99%. Het merendeel van de verkochte exemplaren waren Circuit Pack-versies, vandaar de beslissing om voor het nieuwe model de nadruk te leggen op deze uitvoering. Onder de klanten bevinden zich veel sportwagenliefhebbers, die vinden dat de GR Yaris een plaats verdient naast de aanzienlijk krachtigere prestigemodellen in hun collecties. De GR Yaris valt dus niet in een hokje te plaatsen, maar is een klasse apart en direct een sportwagenklassieker.

Het ontwikkelingsprogramma voor de nieuwe GR Yaris is het resultaat van het concept van ‘ontwikkelen, racen, breken, repareren’. Dit beschrijft hoe bij het zoeken naar verbeteringen de auto tot het uiterste wordt gedreven: letterlijk tot aan het breekpunt van de onderdelen. Hoofdingenieur Naohiko Saito zei: “Elk aspect van de nieuwe GR Yaris omvat de knowhow en expertise die we hebben opgedaan in echte autosportsituaties en dankzij onze Master Driver Akio Toyoda en race- en rallypiloten.”

Aandrijflijn: meer vermogen, meer koppel, meer controle

• Maximumvermogen van driecilinderturbomotor verhoogd naar 280 DIN-pk en maximumkoppel toegenomen tot 390 Nm
  • Krachtbron ‘tot het breekpunt getest’ in race- en rallywedstrijden om duurzaamheid te garanderen
  • Gloednieuwe directe automatische achttraps transmissie van GAZOO Racing

Bij de introductie was de turbomotor van de GR Yaris de krachtigste driecilinderseriemotor ter wereld. Nu biedt hij nog meer: het vermogen is met 19 DIN-pk verhoogd en de bestuurder kan een beroep doen op 30 Nm extra koppel, met maximumcijfers die toenemen van 261 DIN-pk en 360 Nm tot 280 DIN-pk en 390 Nm.

Deze nieuwe maatstaf voor prestaties bevestigt de suprematie van de auto in zijn klasse en vergroot zijn voorsprong op de concurrentie. Hij zorgt ook voor een authentiek racewagengevoel dat opnieuw bevestigt dat Toyota zijn ambitie heeft waargemaakt om een rallyauto voor de weg te bouwen.

Terwijl het motorvermogen is toegenomen, zijn er stappen ondernomen om de duurzaamheid te behouden. Opnieuw werden het racecircuit en de rallypodia als testterrein gebruikt: de motor werd tot het uiterste getest in het Japan Rally Championship en de Japanse Endurance Race-serie. Details zijn onder andere een versterkt klepbedieningsmechanisme, nieuw uitlaatklepmateriaal en een verhoging van de D-4ST-brandstofinjectiedruk. Er zijn nieuwe lichtgewicht zuigers met slijtvaste ringen gemonteerd en er werd een nieuwe inlaatdruksensor toegevoegd.

De uitvoering voor Europa omvat standaard een koelingspakket, bestaande uit een extra subradiator die de betrouwbaarheid bij rijden met vol gas verbetert, aanpassingen aan de luchtinlaat en een intercooler-waterverstuiver.

Een sportief motorgeluid is essentieel voor de GR-rijervaring. In de GR Yaris wordt het effect verbeterd door het geluid door de versterker van het geluidssysteem te sturen om de kwaliteit van het motorgeluid te verbeteren. Active Noise Control maakt gebruik van een microfoon om lawaai te detecteren dat door de rotatie van de motor wordt veroorzaakt; het onderdrukkingsgeluid wordt berekend door de computer en afgeleverd via de luidsprekers van de auto.

Supersnel schakelen met nieuwe directe automatische transmissie van GAZOO Racing

De introductie van een gloednieuwe directe automatische achttraps transmissie van GAZOO Racing is een van de belangrijkste veranderingen in het nieuwe GR Yaris-aanbod. De transmissie wordt optioneel aangeboden als alternatief voor de beproefde handgeschakelde zesversnellingsbak. Bij het ontwerp van de nieuwe transmissie heeft Toyota zich gericht op de hoogst mogelijke terugschakelsnelheid. Met een automatische transmissie kan de bestuurder zich ook beter concentreren op het sturen, remmen en gas geven.

Terwijl conventioneel schakelen gebaseerd is op het aanvoelen van het gedrag van het voertuig, zoals de G-krachten bij het afremmen en de snelheid, is de geoptimaliseerde software van de nieuwe transmissie ook afgestemd om aan te voelen hoe de bestuurder de remmen en het gaspedaal gebruikt. Hierdoor anticipeert de transmissie wanneer schakelen nodig is, zelfs voordat veranderingen in het gedrag van het voertuig optreden, zodat de versnellingskeuze de bedoelingen van de bestuurder weerspiegelt en vergelijkbaar is met hoe professionele bestuurders te werk gaan.

Tijdens tests op het circuit bewees het nieuwe systeem zijn waarde en zorgde het voor snellere rondetijden dan de handgeschakelde versnellingsbak. Het rijgedrag wordt ondersteund door de standaard Torsen-sperdifferentiëlen voor- en achteraan.

Om problemen aan te pakken, zoals de kwetsbaarheid van automatische systemen voor hitteschade en de noodzaak om een evenwicht te vinden tussen hoge schakelsnelheden en rijeigenschappen, voerden de GR-ingenieurs herhaaldelijk materiaal- en softwareaanpassingen uit. Tijdens het testprogramma hebben de coureurs van het TGR World Rally Team tests op verschillende ondergronden uitgevoerd, waaronder besneeuwde wegen in Finland. De transmissie werd ook gebruikt in het Japan Rally Championship, de TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge en de Super Taikyu Series.

Door het aantal versnellingen te verhogen van zes naar acht krijgt de transmissie kortere verhoudingen. Ze profiteert ook van een nieuw koppelregelsysteem en een compacte, snel reagerende lineaire solenoïde. Het gebruik van zeer hittebestendig materiaal in de schakelkoppeling en de aangepaste afstelling van de besturingssoftware leiden tot schakelsnelheden van wereldklasse.

Een nieuwe rijmodusselectie is beschikbaar om de auto aan te passen voor zowel sportief rijden als dagelijks gebruik: de modi Sport, Normal en Eco controleren verschillende instellingen voor de elektrische stuurbekrachtiging, de werking van de airconditioning, de gasrespons en het instrumentenpaneel voor de bestuurder. Bij modellen met de directe automatische transmissie van GAZOO RACING zijn ook het schakelgevoel en de selectie aangepast. Het schakelgevoel is responsgericht in de Sport-modus en zoekt het evenwicht tussen schokvrij schakelen en een snelle respons in de modi Normal en Eco. In de Sport-modus heeft de respons prioriteit in de D-stand, terwijl in de M-stand het snelst geschakeld kan worden. De bestuurder zal merken dat rijden binnen het toerentalbereik van 4.900 t/min tot de rode lijn van 7.200 t/min hem in het hart van de actie plaatst.

Handgeschakelde sportversnellingsbak met zes versnellingen

Er zijn wijzigingen aangebracht aan de koppeling van de handgeschakelde sportversnellingsbak met zes versnellingen. Door de toevoeging van een nieuw dubbelmassavliegwiel, werd de maximumkoppel verhoogd van 360 naar 390 Nm. De koppelingseigenschappen zijn afgestemd voor beheersbare prestaties bij een snelle start en tijdens autoraces.

De bediening van het koppelingspedaal is aangepast met een relatief hoge piekdruk om het soort feedback te krijgen dat past bij een sportauto.

GR-FOUR-vierwielaandrijving

• GR-FOUR biedt voor- en achterwielaandrijving met nauwkeurige koppelregeling
  • Twee sperdifferentiëlen regelen aandrijfbalans links/rechts
  • Bestuurder kan AWD-instellingen met modusschakelaar aanpassen aan omstandigheden of eigen voorkeur

De elektronisch geregelde, permanente GR-FOUR-vierwielaandrijving zorgt voor optimale grip en tractie. De koppelverdeling tussen de voor- en achteras wordt geregeld door een snel reagerende koppeling, terwijl twee Torsen-sperdifferentiëlen de verdeling tussen de linker- en rechterwielen regelen voor een natuurlijke en directe controle over de auto.

Het ingenieuze systeem gebruikt iets andere overbrengingsverhoudingen voor de voor- en achteras en maakt het mogelijk om de koppelverdeling in theorie te laten variëren van 100:0 (volledige voorwielaandrijving) tot 0:100 (volledige achterwielaandrijving). Deze flexibiliteit biedt een prestatievoordeel tegenover variabele vierwielaandrijvingen met dubbele koppeling of permanente vierwielaandrijvingen met een centraal differentieel. Het GR-FOUR-systeem is ook aanzienlijk lichter in gewicht.

De bestuurder kan de prestaties van de vierwielaandrijving aan zijn eigen voorkeur of de rijomstandigheden aanpassen met een 4WD-keuzeschakelaar. In de normale modus is de standaard koppelverdeling tussen voor en achter 60:40, maar met het nieuwe variabele aandrijfkoppel varieert de balans in de Track-modus tussen 60:40 en 30:70. Dat verhoogt het rijplezier op circuits en bochtige wegen: de auto gaat een bocht in met een verdeling van 60:40, maar dit verandert in 30:70 om meer tractie op de achterwielen te krijgen en een betere acceleratie bij het uitkomen van de bocht te garanderen. In de Gravel-modus is de basisinstelling 53:47 voor snel, competitief rijden op circuits of tijdens speciale proeven. In elke stand wordt de koppelverdeling automatisch aan de input van de bestuurder, het voertuiggedrag en de weg- of circuitomstandigheden aangepast.

De elektronische regeleenheid van de vierwielaandrijving zorgt voor een lineaire regeling van de aandrijfkoppelverdeling naar gelang de rijsituatie, waarbij wordt gereageerd op voertuiginformatie, zoals de rijsnelheid, de acceleratie en de remdruk. Het systeem maakt ook gebruik van een elektronisch geregelde meerplaatskoppeling die werkt op basis van gegevens van sensoren die de wielsnelheid, G-krachten en koppelingtemperatuur meten.

Chassis en rijgedrag

• Verhoogde carrosseriestijfheid zorgt voor een nog betere chassis- en stuurrespons
  • Speciaal ontworpen chassis dat elementen van Toyota’s GA-B- en GA-C-platforms combineert
  • Verstevigde ophanging voor betere prestaties bij hoge belastingen

De lichtgewicht carrosserie van de GR Yaris is nog stijver gemaakt met ongeveer 13% meer puntlassen en het gebruik van ongeveer 24% meer structureel kleefmiddel. Als gevolg daarvan zijn de gierrespons, de stuurfeedback en het gripgevoel van de auto verbeterd, bovenop een al strak en aangenaam chassis.

Het platform is speciaal ontworpen voor de auto en combineert het voorste deel van de GA-B-structuur van de Yaris met een nieuwe achterkant afkomstig van het grotere GA-C-platform van Toyota. De carrosserie is ongewijzigd, met een dak van een lichtgewicht gesmeed (in plaats van geweven) koolstofvezelmateriaal. Voor de motorkap en portieren is aluminium gebruikt, wat opnieuw gewicht bespaart en helpt om het zwaartepunt van de auto te verlagen. In de spatborden en langsdraagbalken wordt dun plaatstaal gebruikt met licht en sterk hoogwaardig staal in kritische zones, zodat de structuur van de auto botskrachten veilig kan absorberen en afvoeren.

Verstevigde ophanging

De lichte maar stijve ophangingssystemen zijn behouden – MacPherson-veerpoten voor en dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen met trekkende armen achter – maar er zijn aanpassingen gedaan naar aanleiding van feedback van wedstrijdrijders. Door extra bouten toe te voegen voor de bevestiging van de voorste schokdempers aan de carrosserie, worden uitlijningsveranderingen onderdrukt die kunnen optreden wanneer de bovenste bus vervormt bij rijden onder hoge belasting. De voor- en achterveren zijn ook aangepast voor optimale prestaties en een beheerster rijgedrag.

Remmen

Het remsysteem bestaat uit geventileerde schijven van 356 mm met remklauwen van licht aluminium en vier zuigers aan de voorkant en geventileerde schijven van 297 mm met aluminium remklauwen en twee zuigers aan de achterkant. De remklauwen zijn rood gelakt en voorzien van het GR-logo.

Aan de voor- en achterkant worden blokken met hoge wrijving gebruikt. De warmtecapaciteit van de remmen is geschikt om op een circuit te rijden, waarbij de prestaties nauw aanleunen bij die van zwaardere en krachtigere auto’s uit het C-segment. ​

Het rempedaal heeft een korte slag en is afgesteld voor stevige feedback. Het afremmen voelt lineair aan, met weinig verschil tussen rijden in de stad en sportief rijden.

Besturing

De stuurinrichting is ontworpen voor veel controle en lineaire feedback, zodat de bestuurder een goede verbinding met de auto en het wegdek voelt.

De stuurkolom is verstevigd om hoge belastingen aan te kunnen en is gemaakt van aluminium om gewicht te besparen. De bestuurder krijgt optimale feedback, zelfs wanneer hij de stuurhoek maar een klein beetje verandert. De prestaties worden verder verbeterd door een minimale vertraging vóór het activeren van de stuurbekrachtiging wanneer de bestuurder aan het stuurwiel draait. De stuurslagverhouding is 13,6:1 en het stuurwiel heeft 2,36 slagen nodig voor een volledige stuuruitslag.

Velgen en banden

De nieuwe GR Yaris is uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen met multi-spaaks ontwerp en sportieve Michelin Pilot 4S-banden, die extra grip bieden voor rijstabiliteit en controle bij hoge snelheden. 18-inch gesmede BBS velgen met 10-spaaks ontwerp zijn beschikbaar als optie

Bestuurderscockpit uit de autosportwereld

• Bestuurderscockpit opnieuw ontworpen met inbreng van professionele race- en rallyrijders
  • Belangrijkste bedieningselementen verplaatst voor snelle, intuïtieve bediening
  • Gezichtsveld van bestuurder vergroot

In het interieur zijn belangrijke wijzigingen doorgevoerd om de bestuurderscockpit een authentiek sportief gevoel te geven met een ontwerp dat trouw is aan de ‘driver-first’-principes die bepalend zijn voor de GR Yaris.

Het GR-team heeft de inbreng van race- en rallyrijders als inspiratie gebruikt om de bedieningselementen te verplaatsen en sneller en duidelijker toegankelijk te maken voor de bestuurder. Race- en rallyrijders hadden ook directe invloed op de doorgevoerde wijzigingen.

Bedieningselementen die vaak gebruikt moeten worden tijdens autoraces, zoals de intercoolerverstuiver, VSC-OFF en alarmlichten, zijn dichter bij de bestuurder geplaatst, zodat ze snel en gemakkelijk bereikbaar zijn bij gebruik van een raceharnas. Aan de passagierskant is het vak in het instrumentenpaneel groter gemaakt, zodat er ruimte is om extra meters of een beeldscherm voor de bijrijder te monteren.

Het gezichtsveld van de bestuurder achter het stuurwiel is verbeterd door de bovenrand van het instrumentenpaneel met 50 mm te verlagen, de positie van de binnenspiegel te wijzigen en het bedieningspaneel 15 graden meer in de richting van de bestuurder te laten overhellen.

Het instrumentenpaneel omvat een nieuwe, volledig digitale 12,3-inch combimeter met twee indelingen, Normal en Sport, waarbij de laatste een op sportieve prestaties gerichte gegevensweergave biedt. Het ontwerp is vrij van overbodige versieringen, zodat afbeeldingen duidelijk zijn en informatie direct zichtbaar en begrijpelijk is. Bij het automatische model worden naast een geluidsalarm de transmissieolietemperatuur en een visuele waarschuwing weergegeven om de bestuurder te waarschuwen dat hij moet terugschakelen wanneer het motortoerental te hoog is.

Er zijn nauwkeurige wijzigingen doorgevoerd om de bestuurder de beste houding te geven. De stoel is 25 mm verlaagd en het stuurwiel is dienovereenkomstig aangepast. De schakelrichting is aangepast aan autoraces. De bestuurder moet de hendel naar voren duwen om terug te schakelen en naar achteren trekken om op te schakelen, een detail dat wordt gepromoot door Akio Toyoda (alias ‘Morizo’), Master Driver en voorzitter van Toyota Motor Corporation.

Exterieurontwerp

• GR Yaris is een model op zich en deelt slechts drie externe elementen met de standaard Yaris: de koplamp, de buitenspiegels en de dakantenne
  • Nieuwe onderste grille en grotere grille aan de zijkant voor een betere koeling
  • Anders geplaatste mistachterlichten en achteruitrijlichten

Zoals te verwachten bij zo’n volbloed machine zijn de wijzigingen in het exterieur van de GR Yaris niet alleen cosmetische aanpassingen. De feedback van professionele rijders en Master Drivers en de ervaring die is opgedaan in de autosport, hebben opnieuw een belangrijke rol gespeeld bij de aanpassingen.

Het basispakket blijft hetzelfde: de GR Yaris is een driedeursauto die volledig op zichzelf staat: alleen de koplamp, antenne en buitenspiegels zijn overgenomen van de standaard hatchback. Elk element is herzien om de neerwaartse kracht, aerodynamica en grip te optimaliseren.

Aan de voorkant van de auto heeft de onderste grille een nieuw stalen gaas gekregen, dat de beste balans tussen dikte, sterkte en gewichtsvermindering biedt. De grille aan de zijkant heeft een grotere opening en de onderste bumper heeft een nieuwe tweedelige constructie waardoor hij gemakkelijker en goedkoper te repareren of vervangen is.

Aan de achterkant laat een opening in de onderkant van de sierstrip lucht van onder de bodem ontsnappen. Dat vermindert de luchtweerstand, verbetert de wendbaarheid en stabiliteit van de auto en voert de warmte van het uitlaatsysteem af.

De mist- en achteruitrijlichten zijn verplaatst van de onderste bumper naar de achterlichtunits, waardoor het risico op beschadiging kleiner is geworden. Op dezelfde manier is het hooggeplaatste remlicht verplaatst van de achterspoiler naar een lagere positie op de achterklep, zodat alle achterlichten op één lijn liggen en duidelijk zichtbaar zijn voor achteropkomende bestuurders. Door de nieuwe positie van het remlicht kan de spoiler gemakkelijker vervangen of aangepast worden.

De nieuwe GR Yaris krijgt een nieuwe optionele exterieurkleur, Precious Metal, naast de bekende kenmerkende kleuren Emotional Red, Precious Black en Super White/Platinum White Pearlescent, die de kleuren van TOYOTA GAZOO Racing vertegenwoordigen.

Veiligheids- en uitrustingskenmerken

• Standaard met derde generatie Toyota Safety Sense
  • Toyota Smart Connect + multimediasysteem met draadloze smartphone-integratie
  • Volledig digitale combimeter voor de bestuurder

Derde generatie Toyota Safety Sense

Ondanks zijn door en door sportieve profiel is de nieuwe GR Yaris standaard uitgerust met de nieuwste, derde generatie van Toyota Safety Sense, een uitgebreide verzameling systemen om potentiële gevaren te detecteren, tijdig te waarschuwen en zo nodig stuur-, rem- en rijhulp te bieden om een aanrijding te voorkomen.

Als een botsing toch onvermijdelijk is, dan is de carrosseriestructuur van de auto ontworpen om te vervormen, waardoor de botskrachten op gecontroleerde wijze geabsorbeerd en afgevoerd worden en de integriteit van het passagiersruimte wordt gewaarborgd.

De veiligheids- en rijhulpsystemen zijn verbeterd om extra functionaliteit en betere prestaties te bieden. Zo kan het Pre-Collision System nu motorfietsen en tegenliggers herkennen, terwijl de ondersteuning ter voorkoming van aanrijdingen op een kruispunt kruisende voertuigen kan detecteren. De Dynamic Radar Cruise Control heeft een aanvullende aan de richtingaanwijzer gekoppelde bediening en vertragingsassistent gekregen en biedt meer keuze aan afstandsinstellingen. Toekomstige software-updates voor de veiligheids- en multimediasystemen van de auto kunnen draadloos geleverd worden via de Data Communication Module (DCM), zodat de auto niet naar een servicecentrum gebracht hoeft te worden.

Uitrustingsspecificatie

Tot de nieuwe uitrustingskenmerken* behoren het Toyota Smart Connect + multimediasysteem met 8-inch touchscreen, navigatie (zowel cloud- als ingebouwde systemen), draadloze smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto en een 12,3-inch digitale combimeter voor de bestuurder.

Tot de uiterlijke kenmerken behoren elektrisch inklapbare, verwarmde buitenspiegels, getint glas achteraan en automatische koplampen. In het interieur zijn automatische airconditioning met twee zones, sportieve voorstoelen, aluminium pedalen en een GR-stuurwiel te vinden. Een digitale sleutel op basis van een app, die maximaal vijf gebruikers het gemak biedt om de auto met hun smartphone te openen en starten, wordt in de loop van 2024 beschikbaar voor de nieuwe GR Yaris.

Speciale uitvoeringen van Ogier en Rovanperä

• Twee limited edition modellen ter ere van de rallywereldkampioenen Sébastien Ogier en Kalle Rovanperä, gericht op sportwagenliefhebbers
  • Elke uitvoering beschikt over de vierwielaandrijvingsmodi Gravel en Track, die zijn afgestemd op de rijvoorkeuren van elke bestuurder
  • Speciale stylingdetails, waaronder speciale lakkleuren, bekledingen en een achterspoiler van koolstofvezel

Twee speciale uitvoeringen van de nieuwe GR Yaris, ontwikkeld met persoonlijke inbreng van de gelauwerde rallyrijders Sébastien Ogier en Kalle Rovanperä van het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT), maken het model nog aantrekkelijker. Deze zeer exclusieve auto’s, die bedoeld zijn voor echte autoliefhebbers, werden voor het eerst onthuld tijdens de Rally van Monte Carlo, het openingsevenement van het FIA World Rally Championship (WRC) 2024, en worden in zeer beperkte aantallen gebouwd.

De speciale uitvoeringen zijn geïnspireerd op conceptversies die op het Tokyo Auto Salon 2023 werden getoond, en zijn ontwikkeld onder toezicht van Ogier, die twee van zijn acht WRC-titels, in 2020 en 2021, met TGR-WRT won en van Rovanperä, de winnaar in 2022 en 2023.

De productie ervan weerspiegelt de wens van Master Driver Akio Toyoda alias ‘Morizo’ om zijn respect en dankbaarheid te betuigen aan de coureurs “die onze auto’s in rally’s op punt stellen en verbeteren” en aan de teams, de rallyorganisatoren en de fans van de sport.

In beide uitvoeringen zijn de modi ‘Gravel’ en ‘Track’ van de standaard GR Yaris vervangen door geherprogrammeerde instellingen die de persoonlijke voorkeuren inzake rijgedrag en prestaties van de betreffende rijder weerspiegelen. De speciale uitvoeringen hebben ook opvallende nieuwe stylingkenmerken voor het exterieur en interieur.

Beide auto’s worden aangedreven door de recentste doorontwikkeling van de 1.6-liter driecilinderturbomotor van de GR Yaris, die 280 DIN-pk en 390 Nm koppel levert, en gekoppeld is aan een intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak (6iMT).

Ogier Edition

De Ogier Edition GR Yaris heeft twee nieuwe AWD-bedieningsmodi: Morizo en Seb. De Morizo-modus is ontwikkeld door Morizo (Akio Toyoda) op basis van zijn ervaringen met rallyrijden. De modus is gekalibreerd om erbij te helpen consistente racetijden neer te zetten bij zowel accelereren, gedeeltelijk accelereren als remmen.

De Seb-modus, ontwikkeld door Ogier, maakt gebruik van een verhouding van 40:60 tussen de koppelverdeling voor en achter. Vierwielaandrijving verdeelt meer koppel over de achteras, waardoor de achterbanden meer duwkracht produceren. Dit geeft de bestuurder het gevoel dat hij volledig verbonden is met de auto en helpt hem om snellere tijden neer te zetten, met een goede controle over de auto bij hoge snelheid.

De carrosserie van de Ogier Edition heeft een speciale matte Stealth Grey-laklaag en is voorzien van de Franse driekleur (de nationaliteit van Ogier) op het radiatorrooster. Verder beschikt de auto over gesmede lichtmetalen 18x8J BBS-velgen. De voorspatborden zijn voorzien van stickers die naar de WRC-titel verwijzen.

Tot de opvallende details behoren ook een nieuw ontworpen CFRP-achterspoiler van koolstofvezel en blauw gespoten remklauwen. Er zijn TOYOTA GAZOO Racing-stickers aangebracht op het linker- en rechterportier, evenals een Ogier Edition-logo op de achterklep.

Binnenin is er aan de passagierskant van het dashboard een sierplaatje ter ere van de WRC-titel aangebracht, terwijl het stuurwiel is voorzien van contrasterende stiknaden in blauw, grijs en rood (de Franse nationale kleuren). Voor de versnellingspook- en de handremhoezen en de stoelbekledingen werden grijze stiknaden gebruikt.

Op beide speciale uitvoeringen is het digitale instrumentenpaneel van de nieuwe GR Yaris herzien om naast de reguliere Normal AWD-bedieningsmodus de nieuwe rijmodi weer te geven.

Rovanperä Edition

De Rovanperä Edition heeft een unieke Donut-modus, speciaal ontwikkeld voor de jongste kampioen van de WRC, die zeer bedreven is in driften en het uitvoeren van wilde donuts. Dankzij het achterdifferentieel met constante snelheid, draaien de voor- en achteras met dezelfde snelheid. Dit zorgt voor een constant maximaal koppel naar achteren, perfect voor “deurbewegingen”.

Deze GR Yaris-versie biedt ook een Kalle-modus. Dit maakt gebruik van een verhouding van 40:60 van de koppelverdeling voor en achter, wat hetzelfde is als de Ogier-modus, maar dankzij het achterdifferentieel met constante snelheid blijft het koppel achteraan onveranderd, in tegenstelling tot de Ogier-versie, wat zorgt voor mooie stabiele drift-slides.

De auto heeft een exclusieve driekleurige lakafwerking met een reeks geschilderde motieven door de ontwerper van Rovanperä’s racehelm. De voorspatborden zijn voorzien van stickers ter ere van de WRC-titel en er zijn TOYOTA GAZOO Racing-stickers aangebracht op de portieren en de achterbumper, evenals een Rovanperä Edition-badge op de achterklep. Naast 18x8J gesmede lichtmetalen BBS-velgen heeft de auto een CFRP-achterspoiler met variabele vleugel, die ook op de GRMN Yaris zit, en een homokinetisch achterdifferentieel, dat ontworpen is om te presteren onder aanhoudende hoge rijbelastingen.

In het interieur komen de stiknaden van de bekleding opnieuw overeen met de nationale kleuren van de coureur, in dit geval blauw en grijs voor Finland. Net als bij de Ogier Edition herinnert een speciaal sierplaatje aan TGR’s WRC-titel.

Overzicht van kenmerken van de speciale uitvoeringen

Ogier Edition

Rovanperä Edition

Exterieur

Matte Stealth Grey-lak

Exclusieve driekleurige lak

WRC-titelstickers op voorspatborden

Sierplaatje met de Franse nationale vlag op de voorgrille

Lichtmetalen 18x8J BBS-velgen

Blauw gelakte remklauwen

TOYOTA GAZOO Racing-logo op velgen

18x8J gesmede lichtmetalen BBS-velgen

TOYOTA GAZOO Racing-stickers op voorportieren en achterbumper

Franse vlag en TOYOTA GAZOO Racing-logo op velgen

Rovanperä Edition-badge op achterklep

TOYOTA GAZOO Racing-stickers op voorportieren

CFRP-achterspoiler met variabele vleugel

Ogier Edition-badge op achterklep

Nieuw ontworpen CFRP-achterspoiler

Interieur

Sierplaatje ter ere van de WRC-titel op dashboard

Volledig digitaal GR-instrumentenpaneel, inclusief de nieuwe rijmodi Morizo en Seb

Volledig digitaal GR-instrumentenpaneel, inclusief de nieuwe rijmodi Donut en Kalle

Stiknaad stuurwiel - Franse nationale kleuren (rood/grijs/blauw)

Stiknaad stuurwiel - Finse nationale kleuren (blauw/grijs)

Grijze stiknaden voor stoelbekleding en versnellingspook- en handremhoezen

Blauwe en grijze stiknaden voor stoelbekleding en versnellingspook- en handremhoezen

Mechanisch

Modi voor vierwielaandrijving: Morizo, Seb en Normal

Modi voor vierwielaandrijving: Donut, Kalle en Normal

1.6-liter driecilinderturbomotor met 280 DIN-pk en 390 Nm

Intelligente handgeschakelde zesversnellingsbak

Homokinetisch achterdifferentieel

Toekomstmogelijkheden verkennen: de GR Yaris op waterstof

• Driecilinderturbomotor van de GR Yaris is omgebouwd om op waterstof te werken
  • Technische studie gebruikt elementen uit de Toyota Mirai, een waterstofcel-elektrische sedan, waaronder waterstoftanks die in de bagageruimte van de GR Yaris zijn geïnstalleerd
  • Demonstratie van hoe bestaande verbrandingsmotoren kunnen worden aangepast om CO2-neutrale waterstof te gebruiken

Toyota neemt de ontwikkeling van verbrandingsmotoren die op CO2-neutrale brandstof kunnen werken, op in zijn meerpadenstrategie om de CO2-uitstoot van voertuigen te verminderen en uiteindelijk te elimineren. Toyota’s ontwikkelingsprogramma heeft al geleid tot krachtige waterstofaandrijflijnen voor raceauto’s die meedoen aan uithoudingsproeven in Japan en Azië.

Het bedrijf heeft het potentieel van verbrandingsmotoren op waterstof verder onderzocht door de driecilinderturbobenzinemotor van de nieuwe GR Yaris om te bouwen. Dankzij technologieën die door Toyota en TOYOTA GAZOO Racing zijn ontwikkeld, is het ombouwen relatief eenvoudig: de belangrijkste wijziging betreft het vervangen van de brandstoftank en bijbehorende brandstofleidingen door onderdelen die geschikt zijn voor waterstof.

Veel onderdelen zijn overgenomen van de Mirai, Toyota’s waterstofcel-elektrische sedan, waaronder brandstoftanks onder hoge druk die in de bagageruimte van de GR Yaris zijn geïnstalleerd. De belangrijkste wijziging in de motor zelf is de installatie van een nieuw brandstofsysteem met injectoren, leidingen en bougies.

Technische fiche GR Yaris 2024_DPL_Specs sheet.pdf - 146 KB
Facelift