De nieuwe Toyota GR Yaris: krachtiger, responsiever, boeiender

De nieuwe Toyota GR Yaris: krachtiger, responsiever, boeiender

  • Evolutie van de driecilinderturbomotor voor nog meer vermogen en koppel
  • Een gloednieuwe directe automatische achttraps transmissie van GAZOO Racing
  • Verhoogde carrosseriestijfheid voor een nog betere chassis- en stuurrespons
  • Op competitie geïnspireerde nieuwe bestuurderscockpit
  • Lancering: zomer 2024

De GR Yaris ontving zoveel lof en enthousiasme bij zijn lancering dat Toyota misschien dacht dat het werk gedaan was. Dat was echter nog maar het begin van het verhaal. In de drie jaar sinds de eerste auto van de band rolde, zijn er intensieve inspanningen geleverd om hem nog beter te maken: krachtiger, responsiever, boeiender en – geloof het of niet – nog plezieriger om mee te rijden.

TOYOTA GAZOO Racing-ingenieurs, Master Drivers en race- en rallyprofessionals hebben samengewerkt in een geest van constante verbetering om het essentiële karakter van de GR Yaris als ‘driver-first’-auto te verrijken – een auto waarbij het gaat om de speciale ervaring die u beleeft vanaf het moment dat u achter het stuur kruipt en de motor start.

De checklist met wijzigingen is uitgebreid en rechtvaardigt de omschrijving ‘nieuwe GR Yaris’. De belangrijkste elementen zijn onder andere de evolutie van de toonaangevende driecilinderturbomotor voor nog meer vermogen en koppel en de introductie van een gloednieuwe directe automatische achttraps transmissie van GAZOO Racing, ontworpen voor snel schakelen op competitieniveau.

Het op maat gemaakte chassis van de GR Yaris is verder verstevigd. In het interieur zijn de lay-out van de cockpit en de rijpositie hertekend voor een authentieker sportwagengevoel, zowel op de weg als in de autosportcompetitie. De ophanging is ook aangepast voor een betere beheersing van de wegligging en robuustere prestaties onder hoge belastingen, met herziene veerconstantes en een versterkte schokdemperconstructie vooraan.

De nieuwe GR Yaris zal vanaf de zomer van 2024 in heel Europa/in geselecteerde Europese markten te koop zijn.

GR Yaris: het verhaal tot nu toe

De GR Yaris laat perfect zien hoe Toyota en zijn prestatiegerichte afdeling TOYOTA GAZOO Racing zich inzetten om steeds betere auto's te ontwikkelen via de autosport. Vanaf het begin was dit niet zomaar een hot hatch: het was een auto die op het gebied van techniek en design rechtstreeks de vruchten plukte van de kampioenservaring van TOYOTA GAZOO Racing in het World Rally Championship.

Een nieuwe motor, een nieuw elektronisch vierwielaandrijvingssysteem en een chassis op maat maakten allemaal deel uit van het plan. Toen de pers en klanten kennismaakten met de productieauto, overtroffen de reacties ruimschoots de verwachtingen van Toyota. Sinds de lancering van het model in 2020 zijn er meer dan 18.000 auto's verkocht in Europa, met een klanttevredenheid van 99%. Het merendeel van de verkochte exemplaren waren Circuit-versies, vandaar de beslissing om voor het nieuwe model de nadruk te leggen op deze uitvoering. Onder de klanten bevinden zich veel liefhebbers van prestatiegerichte auto's, die vinden dat de GR Yaris een plaats verdient naast de aanzienlijk krachtigere prestigemodellen in hun collecties.

Het ontwikkelingsprogramma voor de nieuwe GR Yaris is het resultaat van het concept ‘ontwikkelen, racen, breken, repareren’. Dit beschrijft hoe bij het zoeken naar verbeteringen de auto tot het uiterste wordt gedreven – letterlijk tot aan het breekpunt van de onderdelen. Hoofdingenieur Naohiko Saito zei: “Elk aspect van de nieuwe GR Yaris is gebaseerd op de knowhow en expertise die we hebben opgedaan in de echte autosport en van onze Master Drivers en race- en rallypiloten.”

Meer vermogen, meer koppel, meer controle

Bij de introductie was de turbomotor van de GR Yaris de krachtigste driecilinder-seriemotor ter wereld. Nu biedt hij nog meer: het vermogen is verhoogd met 20 DIN-pk en de bestuurder kan een beroep doen op 30 Nm extra koppel, met maximumcijfers van 280 DIN-pk en 390 Nm.

Deze nieuwe maatstaf voor prestaties bevestigt de suprematie van de auto in zijn klasse en vergroot zijn voorsprong op de concurrentie. Hij zorgt ook voor een authentiek racewagengevoel dat opnieuw bevestigt dat Toyota zijn ambitie heeft waargemaakt om een rallyauto voor de weg te bouwen.

Terwijl het motorvermogen is toegenomen, zijn er stappen ondernomen om de duurzaamheid te behouden. Opnieuw werden het racecircuit en de rallypodia als testterrein gebruikt: de motor werd tot het uiterste getest in het Japan Rally Championship en de Japanse Endurance Race. Details zijn onder andere een versterkt klepbedieningsmechanisme, nieuw uitlaatklepmateriaal en een verhoging van de D-4ST-brandstofinjectiedruk. Er zijn nieuwe lichtgewicht zuigers met slijtvaste ringen gemonteerd en er werd een nieuwe inlaatdruksensor toegevoegd.

Het nieuwe model wordt aangeboden in één ‘Circuit’-uitvoering met een prestatiepakket voor koeling. Dit voorziet de auto van een nieuwe subradiator om de betrouwbaarheid bij volgas rijden te verbeteren, aanpassingen aan de luchtinlaat en een intercoolerspray.

Supersnel schakelen met nieuwe directe automatische transmissie van GAZOO Racing

De introductie van een gloednieuwe directe automatische achttraps transmissie van GAZOO Racing is een van de belangrijkste veranderingen in het nieuwe GR Yaris-aanbod. De transmissie wordt optioneel aangeboden als alternatief voor de beproefde handgeschakelde zesversnellingsbak. Bij het ontwerp van de nieuwe bak heeft Toyota zich gericht op de hoogst mogelijke terugschakelsnelheid. Door automatisch te schakelen kan de bestuurder zich ook beter concentreren op het sturen, remmen en gas geven. Tijdens tests op het circuit bewees het nieuwe systeem zijn waarde en zorgde het voor snellere rondetijden dan de handgeschakelde versnellingsbak.

Om problemen aan te pakken zoals de kwetsbaarheid van automatische systemen voor hitteschade en de noodzaak om een evenwicht te vinden tussen hoge schakelsnelheden en rijeigenschappen, voerden de GR-ingenieurs herhaaldelijk materiaal- en softwareaanpassingen uit. Tijdens het testprogramma hebben de piloten van het TGR World Rally Team het op verschillende ondergronden getest, waaronder besneeuwde wegen in Finland. De transmissie werd ook gebruikt in het Japan Rally Championship, de TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge en de Super Taikyu Series.

Door het aantal versnellingen te verhogen van zes naar acht krijgt de transmissie kortere verhoudingen. Ze profiteert ook van een nieuw koppelregelsysteem en een compacte, snel reagerende lineaire solenoïde. Het gebruik van zeer hittebestendig materiaal in de schakelkoppeling en de aangepaste afstelling van de besturingssoftware leiden tot schakelsnelheden van wereldklasse. Schakelen in de D-stand gebeurt op competitieniveau en de voorspellende versnellingskeuzefunctie is perfect afgestemd op de intenties van de bestuurder. Aan de koelbehoeften wordt voldaan dankzij de standaard installatie van een vloeistofkoeler voor de automatische transmissie.

Een nieuwe rijmodusselectie is beschikbaar om de auto aan te passen voor zowel sportief rijden als dagelijks gebruik: de modi Sport, Normal en Eco controleren verschillende instellingen voor de elektrische stuurbekrachtiging, de werking van de airconditioning, de gasrespons en het instrumentenpaneel voor de bestuurder. Bij modellen met de directe automatische transmissie van GAZOO RACING zijn ook het schakelgevoel en de selectie aangepast. Het schakelgevoel is responsgericht in de Sport-modus en zoekt het evenwicht tussen schokvrij schakelen en een snelle respons in de modi Normal en Eco. In de Sport-modus heeft de respons prioriteit in de D-stand, terwijl in de M-stand het snelst geschakeld kan worden. De bestuurder zal merken dat rijden binnen het toerentalbereik van 4.900 t/min tot de rode lijn van 7.200 t/min hem in het hart van de actie plaatst.

Net als bij de huidige GR Yaris zorgt het elektronisch geregelde, permanente vierwielaandrijvingssysteem GR-FOUR voor optimale grip en tractie. Dit systeem is speciaal voor de auto ontwikkeld en past de balans tussen voor- en achterwielaandrijving aan in drie standen, afhankelijk van de rijsituatie: Normal, Sport en Track.

Verhoogde carrosseriestijfheid zorgt voor een nog betere chassis- en stuurrespons

De lichtgewicht carrosserie van de GR Yaris is nog stijver gemaakt met ongeveer 13% meer puntlassen en het gebruik van ongeveer 24% meer structureel kleefmiddel. Als gevolg daarvan zijn de gierrespons, stuurfeedback en het gripgevoel van de auto verbeterd, bovenop een al strak en aangenaam chassis.

Het platform is speciaal ontworpen voor de auto en combineert het voorste deel van de GA-B-structuur van de Yaris met een nieuwe achterkant afkomstig van het grotere GA-C-platform van Toyota.

De lichte maar stijve ophangingssystemen zijn behouden – MacPherson-veerpoten vooraan en dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen met trekkende armen achteraan – maar er zijn aanpassingen gedaan naar aanleiding van feedback van competitierijders. Door extra bouten toe te voegen voor de bevestiging van de voorste schokdempers aan de carrosserie, worden uitlijningsveranderingen onderdrukt die kunnen optreden wanneer de bovenste bus vervormt bij rijden onder hoge belasting. De voor- en achterveren zijn ook aangepast voor optimale prestaties en een betere beheersing van de wegligging.

Op competitie geïnspireerde nieuwe bestuurderscockpit

Binnenin de GR Yaris zijn belangrijke wijzigingen doorgevoerd om de bestuurderscockpit een authentiek sportief gevoel te geven met een ontwerp dat trouw is aan de ‘driver-first’-principes die de auto definiëren.

Het GR-team heeft de input van race- en rallypiloten als inspiratie gebruikt om de bedieningselementen te herpositioneren en de bestuurder snellere en duidelijkere toegang te geven. Race- en rallypiloten hadden ook directe inbreng in de veranderingen.

Bedieningselementen die vaak moeten worden gebruikt tijdens wedstrijdritten, zoals intercoolerspray, VSC-OFF en alarmlichten, zijn dichter bij de bestuurder geplaatst zodat ze snel en gemakkelijk bereikbaar zijn bij gebruik van een raceharnas. Aan de passagierskant is het vak in het instrumentenpaneel groter gemaakt, zodat er ruimte is om extra meters of een beeldscherm voor de bijrijder te monteren.

Het gezichtsveld van de bestuurder vanaf het stuur werd verbeterd door de 50 mm lagere bovenrand van het instrumentenpaneel, de gewijzigde positie van de achteruitkijkspiegel en het bedieningspaneel dat 15 graden meer naar de bestuurder toe helt.

Het instrumentenpaneel omvat een nieuwe volledig digitale combimeter van 12,3" met twee lay-outmodi – normaal en sport, waarbij de laatste een op sportieve prestaties gerichte gegevensweergave biedt. Het ontwerp is vrij van overbodige versieringen, zodat afbeeldingen duidelijk zijn en informatie direct kan worden bekeken en begrepen. Bij het automatische model omvat de uitlezing de transmissieolietemperatuur en een visuele waarschuwing naast een geluidsalarm om de bestuurder te waarschuwen wanneer het motortoerental te hoog is om terug te schakelen.

Er zijn nauwkeurige wijzigingen uitgevoerd om de bestuurder de beste houding te geven. De stoel is 25 mm verlaagd en het stuurwiel is overeenkomstig aangepast. De schakelrichting is aangepast aan competitierijden. De bestuurder moet de hendel naar voren duwen om terug te schakelen en naar achteren trekken om op te schakelen – een detail dat wordt gepromoot door Master Driver en voorzitter van de Toyota Motor Corporation Akio Toyoda (alias ‘Morizo’).

Details exterieurontwerp

Zoals te verwachten bij zo'n volbloed machine zijn de wijzigingen aan het exterieur van de GR Yaris niet gewoon cosmetische aanpassingen. De feedback van professionele rijders en Master Drivers en de ervaring die is opgedaan in het heetst van de autosport hebben opnieuw een belangrijke rol gespeeld bij de aanpassingen.

Het basispakket blijft hetzelfde: de GR Yaris is een driedeurs auto die een doorontwikkeling is van de standaard Yaris voor gebruik op de weg, maar waarbij elk element is herwerkt om een optimale neerwaartse kracht, aerodynamica en grip te bereiken.

Aan de voorkant van de auto is er een nieuw stalen gaas voor de onderste grille, geoptimaliseerd voor het beste evenwicht tussen dikte, sterkte en gewichtsreductie. De grille aan de zijkant heeft een grotere opening en de onderste bumper heeft een nieuwe tweedelige constructie waardoor hij gemakkelijker en goedkoper te repareren of te vervangen is.

Aan de achterkant laat een opening in de onderkant van de sierstrip beneden lucht van onder de bodem ontsnappen. Dat vermindert de luchtweerstand, verbetert de wendbaarheid en stabiliteit van de auto en voert de warmte van het uitlaatsysteem af.

De mist- en achteruitrijlichten zijn verplaatst van de onderste bumper naar de achterlichtunits, waardoor het risico op beschadiging kleiner is geworden. Op dezelfde manier is het hooggeplaatste remlicht verplaatst van de achterspoiler naar een lagere positie op de achterklep, zodat alle achterlichten op één lijn liggen en duidelijk zichtbaar zijn voor achteropkomende bestuurders. Door de nieuwe positie van het remlicht kan de spoiler gemakkelijker worden vervangen of aangepast.

De nieuwe GR Yaris introduceert een nieuwe optie voor de exterieurkleur, Precious Metal, naast de bekende typische kleuren – Emotional Red, Precious Black en Super White/Platinum White Pearlescent, die de kleuren van TOYOTA GAZOO Racing vertegenwoordigen.

Tot de nieuwe uitrustingskenmerken* behoren Toyota Safety Sense-systemen van de nieuwste generatie, navigatie en een digitale sleutel. Het automatische model biedt een hogere uitvoering met gesmede wielen, monitors achteraan en opzij en een premium JBL-geluidssysteem.

*Uitvoeringen kunnen variëren afhankelijk van de lokale markt; details worden bevestigd bij de lancering van het model.

Technische specificaties nieuwe GR Yaris*

Lengte (mm)

3.995

Breedte (mm)

1.805

Hoogte (mm)

1.455

Wielbasis (mm)

2.560

Spoorbreedte – vooraan (mm)

1.535

Spoorbreedte – achteraan (mm)

1.565

Stoelen

4

Rijklaar gewicht (kg)

1.280

1.300 (GR direct automatisch)

Motor

3-cilinder-in-lijnmotor met turbocompressor en intercooler

Type

G16E-GTS

Boring x slag (mm)

87,5 x 89,7

Cilinderinhoud (cc)

1.618

Max. vermogen (DIN-pk/kW bij tpm)

280/206 bij 6.500

Max. koppel (Nm bij tpm)

390 bij 3.250 – 4.600

Transmissie

6-traps iMT of 8-traps GAZOO RACING direct automatisch

Aandrijflijn

GR-FOUR AWD-systeem, AWD met elektronische meerplaatskoppeling en drie selecteerbare standen

Differentiëlen – voor- en achteraan

Torsen

Ophanging – vooraan

MacPherson-veerpoot

Ophanging – achteraan

Dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen

Remmen – vooraan

18" geventileerde schijven met tegenoverliggende remklauwen met 4 zuigers

Remmen – achteraan

16" geventileerde schijven met tegenoverliggende remklauwen met 2 zuigers

Wielen

BBS 8.5J gesmeed aluminium

Banden

225/40ZR18 Michelin Pilot Sport S

Inhoud brandstoftank (l)

50

*In afwachting van Europese homologatie

Ellen De Wilde PR Manager Toyota & Lexus BeLux
Facelift
Over Toyota Belgium NV/SA