Yaris Hybrid-R in het teken van maximaal rijplezier

De Yaris Hybrid-R concept-car gaat in wereldpremière op het autosalon van Frankfurt. Hij combineert de geavanceerde technologie van Toyota's compacte volumemodel - de Toyota Yaris Hybrid - met ultraperformante nieuwigheden die hun oorsprong vinden in de racerij, namelijk bij het TS030 HYBRID-raceprototype dat op het circuit van Le Mans deelnam aan het Wereldkampioenschap Uithouding. Dit alles vertaalt zich in een ultraperformante concept-car die in het teken staat van maximaal rijplezier op de weg én het circuit.

De hybridetechnologie is nog jong: de eerste generatie van de Toyota Prius verscheen in 1997 op de markt, nauwelijks zestien jaar geleden. In dat opzicht ligt de toekomst nog open en kan de technologie nog alle kanten uit. Een tijdje geleden maakte de hybridetechnologie ook haar opwachting in raceprogramma's, maar toch worden ze nog niet algemeen beschouwd als een prestatiegerichte oplossing. De Yaris Hybrid-R concept-car bewijst evenwel klaar en duidelijk welke mogelijkheden de hybridetechnologie biedt om maximale prestaties met meer rijplezier te combineren.

De hybrideaandrijving

De Yaris Hybrid-R concept is afgeleid van de driedeurs Yaris en baseert zijn hybrideaandrijving op een krachtige en sterk opgevoerde 1,6-liter-benzinemotor met twee sterke elektromotoren om zodoende een 'intelligente' elektrische vierwielaandrijving mogelijk te maken.

De voorwielen worden aangedreven door een 300 pk sterke 1,6-liter-viercilinder-turbomotor met directe injectie. Deze krachtbron ontwikkelde Toyota Motorsport GmbH (TMG) speciaal volgens de regels van de Internationale Automobielfederatie (FIA) die gelden voor een racemotor die wereldwijd in verscheidene autosportdisciplines kan worden ingezet.

Achteraan wordt elk wiel individueel aangedreven door de 60 pk sterke elektromotor die ook in de standaard Yaris Hybrid wordt toegepast. Zo levert de hybrideaandrijving een totaal systeemvermogen van 420 pk.

De twee elektromotoren werken tijdens remmanoeuvres als elektriciteitsgeneratoren en ondersteunen de benzinemotor tijdens acceleraties.

Net als bij de TS030 HYBRID wordt de energie die bij het remmen wordt gerecupereerd opgeslagen in een supercondensator. Bij de Yaris Hybrid-R bevindt deze zich onder de achterbank, waar normaal de batterij van de Yaris Hybrid zich bevindt. In vergelijking met de standaard NiMh-hybridebatterij heeft de supercondensator een hogere vermogensdichtheid en een hogere laad-/ontlaadsnelheid. Ideaal dus voor sportieve rondes op een circuit waar korte en onmiddellijke vermogensboosts noodzakelijk zijn.

Een derde elektromotor van 60 pk, die tussen de motor en de sequentiële zesversnellingsbak werd geplaatst, fungeert in twee gevallen als generator: tijdens vertragingen om de supercapacitator te voeden en tijdens acceleraties om de elektromotoren achteraan rechtstreeks aan te drijven.

Dat laatste zal enkel gebeuren wanneer het motorvermogen en -koppel het grippotentieel van de voorwielen overtreffen. De generator gedraagt zich als een geavanceerde tractiecontrole, die het koppel onder de vorm van elektrische energie naar de achterwielen stuurt om de acceleraties een boost te geven en het weggedrag te verbeteren in plaats van louter het motorvermogen te beperken.

Download het dossier hieronder voor alle details over de Toyota Yaris Hybrid-R.