Toyota Belgium vervoegt als eerste automerk ‘The Shift’, het Belgisch referentienetwerk voor duurzaamheid

Toyota, niet alleen ’s werelds grootste autobouwer[1] maar ook de grootste hybride autobouwer, vervoegt The Shift, het Belgisch verzamelpunt voor duurzaamheid. The Shift is bekend van ‘Sign for My Future’[2], en verbindt een kleine 3400 mensen bij meer dan 410 bedrijven, NGO's, academische instellingen en overheidsdepartementen. The Shift is ook het nationaal contactpunt voor de World Business Council for Sustainable Development, UN Global Compact en CSR Europe.

Het is geen verrassing dat net Toyota als eerste automerk in België The Shift vervoegt. Reeds in 1997 introduceerde Toyota de Prius, de eerste hybride wagen. Sindsdien verkocht Toyota wereldwijd meer dan 13 miljoen hybride ‘low emission’ wagens, waarmee maar liefst 100 miljoen ton CO2 werd uitgespaard in vergelijking met klassieke benzine- of dieselwagens.

Vandaag biedt Toyota 7 hybride modellen aan, gaande van de kleine stadswagen Yaris, over de C-HR tot de RAV4. Zustermerk Lexus biedt maar liefst 10 hybride modellen aan, en de verkoop van Lexus in België bestaat voor 99,9% uit hybride wagens.

Dit alles maakt van Toyota het merk met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per wagen.

De hybride wagens van Toyota combineren een benzinemotor met een elektrische motor en zijn zelfopladend: ze hoeven dus niet opgeladen te worden met een kabel, maar laden zichzelf op. Tijdens het rijden recupereren ze de kinetische energie  om zo  de batterij op te laden en de elektrische motor aan te drijven. Hoe dat precies werkt, zie je hier:

De universiteit van Rome berekende dat je met zo’n hybride systeem meer dan de helft van de tijd op de elektrische motor (en dus zero-emissie) kan rijden in de stad:

Door lid te worden van The Shift, toont Toyota dat het zijn ambities om minder impact te creëren op het klimaat, nog meer kracht wil bijzetten. Michael Roosen, Managing Director Toyota Belgium: “Elk jaar wordt het aandeel hybride wagens in onze verkoop beduidend groter. In 2015 zaten we aan 30%, in 2017 aan 50%, vandaag aan 65% en dit aandeel zal ongetwijfeld blijven stijgen. Hybride wagens zijn interessant omdat men het verbruik en de uitstoot met 50% kan verminderen, terwijl er geen extra infrastructuur nodig is zoals specifieke tankstations of laadpalen. Het is ook een geavanceerde technologie die betaalbaar is. Een Toyota hybride voor 4 volwassen personen heb je vanaf 169 euro per maand. Daarnaast bieden we ook een zero-emissie waterstofwagen aan, de Mirai.”

David Leyssens, voorzitter van The Shift:

“The Shift is erg blij met de komst van Toyota als lid van ons duurzaamheidsnetwerk. Het bedrijf speelt mogelijk een sleutelrol in het realiseren van een shift naar een koolstofarme mobiliteit. We kijken er naar uit om Toyota te ondersteunen en aan te moedigen in de stappen die het bedrijf zet op vlak van ontwikkeling van waterstoftechnologie en elektrische mobiliteit.”

Over Toyota :

Toyota is één van de grootste autofabrikanten ter wereld met merken als Toyota en Lexus. Toyota wil de CO²-uistoot van de verkochte auto’s verminderen met 90% tegen 2050 ten opzichte van 2010 en is marktleider in hybride wagens. In 1997 introduceerde Toyota de eerste hybride wagen voor verkoop op grote schaal, de Prius. Vandaag biedt Toyota een volledig gamma hybride wagens aan, vanaf de Yaris over de C-HR en de Corolla  tot de RAV4. In België zijn 65% van alle verkochte wagens bij Toyota hybride. In 2015 bracht Toyota de Mirai op de markt, een wagen op waterstof.

Over The Shift:

The Shift is het Belgisch verzamelpunt voor duurzaamheid. We verbinden een kleine 3400 mensen bij meer dan 410 bedrijven, NGO's, academische instellingen en overheidsdepartementen. We zijn ook het nationaal contactpunt voor de World Business Council for Sustainable Development, UN Global Compact en CSR Europe. Samen met onze leden en partnerorganisaties willen we innovatieve oplossingen uitwerken rond de grootste uitdagingen voor ons leefmilieu, onze maatschappij en onze economie. De Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties vormen hierbij de leidraad. Om de implementatie van deze SDG’s te vergemakkelijken, verzekeren we als Global Compact Network Belgium (GCNB) de vlotte wisselwerking tussen de internationale en lokale duurzaamheidsagenda’s voor onze leden.

[1] https://www.jato.com/global-car-market-remains-stable-during-2018-as-continuous-demand-for-suvs-offsets-decline-in-sales-of-compact-cars-and-mpvs/

[2] https://signformyfuture.be/nl