TOYOTA PRIUS BLINKT UIT IN STUDIE NAAR EMISSIEVRIJ PENDELEN

• Onderzoek van de universiteit van Rome toont aan dat de Prius emissievrij rijdt over de bijna volledige afstand en duur van een gemiddeld woon-werktraject in de stad.

• Aan de grondige studie namen 20 bestuurders deel van verschillende leeftijden en met een verschillend ervaringsniveau met hybridewagens. Ze legden dezelfde afstand van 37 km af doorheen Rome en terug op verschillende tijdstippen.

• Uit de resultaten blijkt dat gemiddeld 73,2 % van de reistijd en 62,5 % van de afstand emissievrij werd afgelegd. Die cijfers lagen zelfs nog hoger voor de trajecten door de stad.

Bijna 45 % van de benodigde energie werd geproduceerd door de elektrische motor van de Prius, waarbij een derde van de aandrijfkracht gegenereerd werd door het regeneratieve remsysteem.

De nieuwe vierde generatie van de Prius scoorde uitstekend in een academische test die peilde naar zijn vermogen om louter op elektriciteit en emissievrij te rijden tijdens hectische pendeltrajecten. De onderzoeksresultaten van een team van de universiteit van Rome bevestigen dat Toyota de efficiëntie van zijn meest bekende hybride een niveau hoger heeft getild.

De gegevens van meer dan 2.200 afgelegde kilometers tijdens een typisch pendeltraject in Rome tonen aan dat de Prius-testwagens gemiddeld 73,2 % van de reistijd (62,5 % van de reisafstand) rondreden zonder uitlaatgassen uit te stoten. Deze cijfers omvatten periodes waarin de wagen stil stond en de motor automatisch werd uitgeschakeld.

In de stad - waar lawaai, vervuiling en luchtkwaliteit een cruciale rol spelen - waren de resultaten nog beter. Tijdens deze stadstrajecten reed de Prius 79,4 % van de reistijd en 76,3 % van de reisafstand emissievrij.

Deze knappe prestaties werden mogelijk gemaakt dankzij de topkwaliteit van Toyota’s recentste Hybrid Synergy Drive-systeem. Bijna 45 % van de aandrijfkracht van de wagen werd geproduceerd door de elektromotor, waarbij 34,3 % van de energie om de wielen aan te drijven gegenereerd werd door het regeneratieve remsysteem. Dat wil zeggen dat meer dan een derde van de kracht die gebruikt werd om de wielen van de testwagens aan te drijven, geproduceerd werd door gewoonweg te remmen of te vertragen.

Het studieproject werd uitgevoerd in opdracht van Toyota Motor Italy. Het deed een beroep op 20 bestuurders - evenveel mannen als vrouwen - vanaf 35 jaar. Er waren bovendien evenveel bestuurders die al eerder met een hybridewagen hadden gereden als bestuurders die niet de minste ervaring hadden. Elke deelnemer legde dezelfde afstand van 37 km af doorheen Rome en terug op drie verschillende momenten van de dag: ochtend, namiddag en avond. Ze reden allemaal met een standaard Prius Style met 17 inch velgen. Tijdens elke rit werd de Eco-rijmodus geselecteerd en werd de airconditioning uitgeschakeld. De snelheidsbeperkingen werden te allen tijde gerespecteerd.

Dankzij Toyota’s pioniersrol in de ontwikkeling van hybridetechnologie realiseerde de nieuwe Prius de grootste sprong voorwaarts ooit op het vlak van uitstoot en zuinigheid tussen twee opeenvolgende generaties van ‘s werelds best verkochte hybride. Naast zijn steeds indrukwekkendere efficiëntie mag de Prius nog andere verwezenlijkingen op zijn naam zetten. Achttien jaar na de lancering van het originele model werd de huidige Prius immers ontworpen en gebouwd om een aangename rijervaring te verzekeren die tegelijk intuïtief, stil en responsief is.

Met zijn geavanceerd design en lonend weggedrag - ondersteund door het eerste gebruik van het nieuwe Toyota New Global Architecture-platform - herdefinieert de Prius het concept van de moderne hybridewagen. Hij kan daarbij bogen op een duurzame, betrouwbare kwaliteit en een wereldwijde verkoop van meer dan negen miljoen exemplaren.

EINDE