Toyota levert zijn eerste auto op waterstof (Mirai) in België aan Hydrogenics

Toyota levert zijn eerste auto op waterstof (Mirai) in België aan Hydrogenics

Maandag 30 mei 2016 — Hydrogenics Corporation (NASDAQ: HYGS; TSX:HYG), een toonaangevende ontwikkelaar en producent van brandstofcelmodules en technologieën om waterstof op te wekken, is trots de allereerste Toyota Mirai in België in ontvangst te mogen nemen. De Mirai (Japans voor 'toekomst') is een elektrische auto, aangedreven door een brandstofcel en is de eerste waterstofauto van Toyota.

Nadat hij de sleutel van de Mirai in ontvangst had genomen, verklaarde Filip Smeets, Managing Director van Hydrogenics Belgium: "Als pionier op het gebied van hernieuwbare waterstof, zijn we trots om als eerste klant in België over een Toyota Mirai te beschikken. We zijn ervan overtuigd dat waterstofauto's zullen uitgroeien tot de meest aantrekkelijke milieuvriendelijke wagens, dankzij hun grote rijbereik en korte tanktijd. We werken actief aan een infrastructuur van waterstoftankstations om te garanderen dat bestuurders hun waterstofauto gemakkelijk kunnen bijtanken, zowel in België als in de rest van Europa. We streven ernaar om anderen te inspireren om de impact van de klimaatverandering te verzachten."

Toyota ontwikkelt en bouwt al twintig jaar brandstofceltechnologieën voor auto's. Het resultaat van al dat harde werk is de Toyota Mirai, een opmerkelijke emissievrije auto met een rijbereik tot 550 kilometer, die kan worden volgetankt in 3 tot 5 minuten. Toyota begon de Mirai in 2015 te commercialiseren en leverde reeds exemplaren in Japan, Californië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken. Toyota zet zijn waterstofexpansie nu voort in België, net nadat in april 2016 het eerste openbare waterstoftankstation werd geopend in Zaventem. http://blog.toyota.eu/green/belgium-is-connecting-to-the-growing-european-hydrogen-station-network-with-1st-public-station-in-zaventem/.

De Vlaamse regering heeft haar steun bevestigd om tegen 2020 twintig openbare waterstoftankstations te openen in Vlaanderen. Dat zou volstaan om iedereen in Vlaanderen een waterstoftankstation te bieden binnen een straal van 25 kilometer. Net als elektrische wagens op batterijen, zijn brandstofcelwagens in Vlaanderen vrijgesteld van inschrijvingstaksen en verkeersbelasting.

Bart Tommelein, Vlaams Viceminister-president, Vlaams minister van Financiën, Begroting en Energie, verklaarde hierbij:

Groene wagens zijn de toekomst. Ze helpen fijn stof uit de wereld en zorgen voor een propere lucht voor ons, onze kinderen en kleinkinderen. Waterstofwagens spelen hierin een belangrijke rol. Het voordeel is dat ze emissievrij zijn en enkel water hebben als restproduct. Ze zijn dus veel milieuvriendelijker dan een wagen op benzine of diesel. Daarom stimuleren we met de Vlaamse Regering de aankoop van groene wagens. De levering van Toyota’s eerste waterstofmodel Mirai aan Hydrogenics is een nieuwe stap vooruit in de vergroening van ons wagenpark.”

Tijdens een korte ceremonie na de levering van de Mirai aan Hydrogenics, besloot David Willems, Marketing Director van Toyota Belgium, het volgende: "We zijn verheugd de eerste Mirai in België te mogen afleveren bij Hydrogenics, een marktleider in waterstoftechnologie. Wij zijn ervan overtuigd dat waterstof een uitstekend antwoord is op de cruciale milieu-uitdagingen die we vandaag het hoofd moeten bieden: klimaatverandering, luchtkwaliteit en energieveiligheid. Toyota heeft zich duidelijk geëngageerd om de CO2-uitstoot van zijn nieuwe wagens tegen 2050 met 90 % te reduceren. Waterstofauto's zullen een essentiële rol spelen in het realiseren van die ambitieuze doelstelling."

 

Meer informatie over de Toyota Mirai:

http://press.toyota.be/persdossier-toyota-mirai#

 

Werking van een brandstofcelauto:

https://www.youtube.com/watch?v=LSxPkyZOU7E&list=PL86gaA2f5giMk4cSjXDI1p3MzOYnJIV3j&index=2

 

 

Over Hydrogenics

Hydrogenics Corporation (www.hydrogenics.com) is een wereldmarktleider in de ontwikkeling en productie van de technologieën die nodig zijn om de wereldwijde energieshift te versnellen. Hydrogenics, met hoofdkantoor in Mississauga (Ontario), levert modules voor waterstofopwekking, energieopslag en waterstofaandrijvingen aan zijn klanten en partners overal ter wereld. Hydrogenics heeft productievestigingen in België, Duitsland en Canada en servicecentra in Rusland, China, India, Europa, de Verenigde Staten en Canada.

 

Over Toyota

Toyota behoort tot de top 3 van de grootste autofabrikanten ter wereld en is verantwoordelijk voor de merken Toyota en Lexus. Toyota wil de CO2-impact van de verkochte auto’s met 90% verminderen tegen 2050 en is marktleider in hybride wagens. In België stelt Toyota rechtstreeks 4.750 mensen te werk.

 

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Aurélie Gerth – PR Manager Toyota & Lexus, Belgium & Luxembourg

(+32-2-386.73.39): aurelie.gerth@toyota.be

 

Denis Thomas – Renewable Hydrogen, EU Regulatory Affairs & Business Development Manager, Hydrogenics Europe NV (+32-479.909.129): dthomas@hydrogenics.com

 

 

 

David Willems, marketing director Toyota Belgium: "Een eerste klant is zoals een eerste liefde, die vergeet je niet. Ik zal Hydrogenics dan ook niet vergeten."
De Toyota Mirai bij het waterstofstation in  Zaventem
De Toyota Mirai bij het waterstofstation in  Zaventem
Alle namen van de medewerkers van Hydrogenics Belgium staan op de Mirai geprint
David Willems, Marketing Director Toyota Belgium (links) en Filip Smeets, Managing Director Hydrogenics Belgium (rechts), met de sleutel van de Toyota Mirai
Dhr. Yukihiro Sonoda, Vice President, R&D Toyota Motor Europe
David Willems, Marketing Director Toyota Belgium, overhandigt de sleutel van de Toyota Mirai aan Filip Smeets, Managing Director van Hydrogenics Belgium