Kenshiki Forum: Toyota stelt drie Europese premières en twee wereldpremières voor

  • Europese première van de nieuwe Corolla Cross
  • Wereldpremière voor de experimentele GR Yaris met waterstofmotor
  • Wereldpremière van de nieuwe Yaris GR Sport met ophangingstuning en door GAZOO RACING aangeleverde details
  • Europese première van de recent voorgestelde volledig elektrische bZ4X en GR86 sportwagen
  • Toyota Motor Europe kondigt de productiestart aan van brandstofcelmodules van de 2de generatie in Brussel

Op 2 december 2021 vond de derde editie van het Kenshiki (Japans voor ‘Inzicht’) Forum van Toyota plaats in Brussel. Tijdens dit Europese media-event stelde de autoconstructeur een aantal nieuwe modellen en concepten voor en werden de bedrijfsinitiatieven en ambities voor de komende jaren uit de doeken gedaan. De volgende nieuwe modellen werden voorgesteld: de compacte SUV Corolla Cross, de experimentele GR Yaris met waterstofmotor en een nieuw GR Sport model voor het Yaris-gamma. Het forum was ook de gelegenheid voor de eerste Europese showcase van de volledig elektrische bZ4X en de GR 86 sportcoupé. Bovendien kondigdeToyota Motor Europe de productiestart aan van brandstofcelmodules van de 2de generatie.

Corolla Cross, de SUV-versie van de wereldwijde beststeller

De nieuwe Toyota Corolla Cross voegt voor het eerst de ruimte, het gebruikscomfort en het stoere design van een C-segment SUV toe aan de wereldwijd bestverkopende modellijn. De Corolla Cross is gebaseerd op de TNGA-filosofie van Toyota en werd voorzien van de laatste ontwikkelingen van het GA-C platform op het vlak van styling, packaging, technologie en rijdynamiek. Daarenboven gaat het om het eerste model van Toyota met het zelfopladende, full-hybrid systeem van de vijfde generatie.

Voor meer efficiëntie en vermogen werd de overbrenging van de 5de generatie opnieuw ontworpen, de Li-ion batterij is krachtiger en 40% lichter en de nieuwe compacte SUV is leverbaar met voorwiel- of vierwielaandrijving. Beide versies van de 2.0-liter hybride aandrijflijn leveren 146 kW/197 pk, maar het AWD-model is uitgerust met een bijkomende 30,6 kW sterke motor op de achteras, die automatisch inschakelt voor extra tractie, wat vooral op een glad wegdek voor meer vertrouwen en gemoedsrust zal zorgen.

Met een lengte van 4 460 mm, een breedte van 1 825 mm en een wielbasis van 2 640 mm biedt de nieuwe Corolla Cross royale been- en hoofdruimte vooraan en achteraan, brede achterportieropeningen, meer licht en een ruimtelijk gevoel door het panoramisch zonnedak. Het Europees gestileerde dashboardlayout is voorzien van zowel een volledig nieuw en configureerbaar 12.3-inch cockpitscherm en een 10.5-inch centraal multimediascherm Tot slot is de nieuwe Corolla Cross uitgerust met T-Mate waarin de laatste generatie van Toyota Safety Sense gecombineerd wordt met andere actieve rij- en parkeerhulpsystemen.

Alle informatie over de nieuwe Corolla Cross is terug te vinden via deze link:

Experimentele verbrandingsmotor op waterstof in prijswinnende GR Yaris

Toyota voert zijn inspanningen in de richting van koolstofneutraliteit verder op en promoot daarbij ook het gebruik van waterstof via de popularisering van FCEV’s en tal van andere door brandstofcellen aangedreven producten. Vandaag stelt Toyota de experimentele verbrandingsmotor op waterstof in de prijswinnende GR Yaris voor.

De experimentele GR Yaris op waterstof gebruikt dezelfde aandrijflijn als de experimentele Corolla Sport op waterstof, die sinds mei dit jaar deelneemt aan de Super Taikyu race series in Japan voor de ROOKIE Racing tak van Toyota GAZOO Racing. Het motorblok is dezelfde G16E-GTS, 1.6-liter, 3-cilinder in lijn, turbo die terug te vinden is in de prijswinnende GR Yaris, maar met een gewijzigde brandstoftoevoer en injectiesysteem voor het gebruik van waterstof als brandstof.

Waterstof verbrandt sneller dan benzine, wat een betere motorrespons oplevert, parallel met uitstekende milieuprestaties. Waterstofverbranding is niet alleen extreem schoon, maar heeft ook het potentieel om extra rijplezier te verschaffen dankzij de typische geluids- en gevoelskenmerken van deze verbrandingsmotoren.

“We zetten de eerste stap op het strijdtoneel en ontwikkelen onze eerste waterstofmotor met de bedoeling de uitdaging aan te gaan. Ik kan mij voorstellen dat de situatie over 10 jaar anders zal zijn dan vandaag en ik hoop dat mensen zullen terugblikken op hoe wij een pioniersrol vervulden met een positieve en enthousiaste ingesteldheid.” Aldus Akio Toyoda, Voorzitter van de Toyota Motor Corporation

Nieuw Yaris GR SPORT model

De nieuwe Yaris GR SPORT is leverbaar in de nieuwe, aantrekkelijke Dynamic Grey koetswerkkleur, die alleen beschikbaar is op het GR SPORT model en opvalt met een bi-tone behandeling met zwarte accenten. De nieuwe exclusieve 18-inch wielen met ingewerkte rode accenten versterken de GAZOO Racing lijnen en het frontrooster kreeg een volledig nieuw meshontwerp met een speciaal “G” motiefpatroon. De nieuwe T-vormige diffuser tot slot, zorgt voor een vertrouwde aanwezigheid op de Yaris GR SPORT.

Het GAZOO Racing thema wordt overgenomen in het interieur met GAZOO Racing logo’s op het stuur, de hoofdsteun, de startknop en het centrale instrumentendisplay. De stoelen zijn overtrokken met een nieuw materiaal met rode accentstiksels. Als optie is een Ultrasuede™ stoel met verwarming leverbaar. De rode stiksels komen ook terug in het stuur van geperforeerd leder en in de versnellingspook. De portierbekleding, de ventilatiemonden aan weerszijden, de middenconsole en het stuur vallen op met hun exclusieve GR SPORT zilvermetalen afwerkingen.

De ophanging vooraan en achteraan werden aangepast voor verbeterde prestaties. De schokdempers werden geoptimaliseerd om bij lagere snelheden sneller te reageren voor verbeterde stuurrespons en rijcomfort. Bovendien werden de veren achteraan geoptimaliseerd om carrosseriebewegingen of opwaartse wielbeweging bij het accelereren of remmen te verminderen en maximaal rijplezier te garanderen. Ook de elektronische stuurbekrachtiging werd verbeterd om stuurvertraging te verminderen, wat resulteert in hogere trajectprecisie en betere stuurrespons.

De nieuwe Yaris GR SPORT zal in Europa leverbaar zijn vanaf het tweede kwartaal 2022.

De volledig elektrische bZ4X, het eerste specifiek ontwikkelde batterij-elektrische model van Toyota

De nieuwe bZ4X is niet alleen de start van de nieuwe reeks bZ modellen van Toyota, het is ook het eerste specifiek ontwikkelde batterij-elektrische model (BEV) van de groep. Hij is gebouwd op een volledig nieuw e-TNGA platform, waarin een 71,4 kWh lithium-ion batterij met hoge densiteit is geïntegreerd. De Toyota bZ4X zal leverbaar zijn met voorwiel- of vierwielaandrijving. De eerste versie wordt aangedreven door een uiterst responsieve elektrische motor van 150 kW/204 DIN hp terwijl de tweede de kracht combineert van twee afzonderlijke 80 kW motoren op de voor- en achteras voor een totaal vermogen van 217,5 DIN pk. Er wordt gemikt op een actieradius van meer dan 450 km.

Het zuivere, strakke en krachtige exterieurontwerp weerspiegelt zowel de geavanceerde BEV-kwaliteiten als de SUV-status, en toont voor het eerst het frontaanzicht met de nieuwe "hammerhead" die typisch wordt voor het merk en die het sterke postuur van de wagen benadrukt. De bZ4X maakt gebruik van het meest recente en krachtigere Toyota multimediaplatform met een intuïtief 12-inch touchscreen, dat toegang biedt tot cloudgebaseerde navigatie met BEV-specifieke functies.

Alle visuals en informatie over de Toyota bZ4X (BIJGEWERKT PERSBERICHT) zijn terug te vinden via deze link:

GR86, een analoge auto voor het digitale tijdperk

De nieuwe GR86 is het derde GR-model van Toyota, waarmee het baanbrekende trio van rasechte sportwagens nu compleet is, samen met de GR Supra en GR Yaris. Net als de twee andere modellen is de nieuwkomer het resultaat van de succesvolle betrokkenheid van Toyota in de internationale autosport met TOYOTA GAZOO Racing.

De nieuwe GR86 werd voor het eerst voorgesteld in April 2021 en maakt nu zijn Europese debuut voor levering in het voorjaar van 2022. ​ De productie zal beperkt blijven tot twee jaar, waardoor de GR86 een exclusief aanbod wordt voor fanaten – “when it’s gone, it’s gone.”

Alle visuals en informatie over de nieuwe Toyota GR86 (BIJGEWERKT PERSBERICHT) zijn terug te vinden via deze link:

2de generatie brandstofcelmodule, geproduceerd in Brussel

Het engagement van Toyota in waterstoftechnologie gaat veel verder dan toepassingen in personenwagens en maakt brandstofceltechnologie ook beschikbaar in eenvoudig te gebruiken modules voor partnertoepassingen.

Om de expansie van zijn waterstoftechnologie te versnellen werd het brandstofcelsysteem van Toyota Mirai geïntegreerd in compacte brandstofcelmodules. Vanaf januari 2022 gaat Toyota van start met de productie van de modules van de 2de generatie op basis van de geavanceerde brandstofcelsystemen van de 2de generatie. Het nieuwe systeem is verwerkt in compactere en lichtere modules en levert ook een hogere vermogensdichtheid. De modules zijn leverbaar in twee vormen, kubusvormig of rechthoekig plat, voor meer flexibiliteit en vlottere inzetbaarheid in een ruime waaier van toepassingen.

De nieuwe brandstofcellen van de tweede generatie zullen ook geassembleerd worden door ons productieteam in Europa, in het Onderzoeks- en Ontwikkelingscentrum van Toyota Motor Europe (TME) in Zaventem. De nieuwe vestiging wordt operationeel in januari 2022 en wordt uitgerust met een pilootassemblagelijn die geavanceerde technologie combineert met superieure assemblagetechnieken.

Toyota besliste om zijn brandstofcellen van de tweede generatie te assembleren in Europa omdat in deze regio de vraag het sterkst groeit. In samenwerking met andere bedrijven die geïnteresseerd zijn om de technologie van Toyota over te nemen in hun toepassingen, zal de Fuel Cell Business Unit van TME de nodige technische ondersteuning voor integratie bieden. Door deze nabijheid bij zijn partners en de mogelijkheid om veelbelovende opportuniteiten van nabij op te volgen, zal het bedrijf de leveringen snel kunnen opschalen.

Persbericht in PDF

PDF - 893 Kb
  • Visuals Corolla Cross:
  • Visuals GR Yaris Hydrogen:
  • Visuals Yaris GR SPORT:
  • Visuals bZ4X:
  • Visuals GR86:
  • Visuals Fuel cell module 2nd generation:

Ellen De Wilde

PR Manager Toyota & Lexus BeLux

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Toyota Belgium NV/SA