Toyota op het salon van Brussel 2016

Op het volgende autosalon van Brussel stelt Toyota niet minder dan vier Belgische premières voor:

• de nieuwe RAV4 met de introductie van een hybrideversie,

• de nieuwe Prius,

• de Mirai,

• de Yaris 2016 Two-Tone

Toyota heeft bovendien een wereldpremière in petto: de Verso 2016.

Het hybridegamma van Toyota breidt uit

Op 18 jaar tijd heeft Toyota het autolandschap grondig herschapen door de hybridetechnologie te introduceren in de massasegmenten. De cijfers spreken voor zich: wereldwijd werden al 8 miljoen hybridewagens verkocht en in Europa werd zopas de kaap van de 1 miljoen exemplaren gerond.

Op het salon van Brussel zal het publiek voor het eerst kunnen kennismaken met de nieuwe RAV4, de eerste compacte hybride-SUV van Toyota in een segment dat het erg goed doet in België en de rest van Europa.

Ook de Toyota Prius, de pionier van het hybridegamma, werd in een nieuw kleedje gestoken en is voor het eerst te zien in België. De CO²-uitstoot daalt in deze nieuwe generatie (de vierde al) tot een nieuw record van 70 g/km, terwijl het gemiddelde verbruik nog slechts 3,0 l/100 km* bedraagt. De vooruitgang in vergelijking met het vorige model is de grootste sprong voorwaarts ooit sinds de originele Prius in 1997 werd gelanceerd.

*Gegevens onder voorbehoud van homologatie.

De auto van de toekomst, nu op het salon van Brussel

De Mirai, de eerste brandstofcelwagen van Toyota, staat tijdens het salon van Brussel eveneens in de kijker. Hij tankt waterstof in minder dan 5 minuten, haalt hetzelfde rijbereik als een klassieke berline en stoot geen schadelijke stoffen uit: uit de uitlaat kringelt enkel wat waterdamp. De Mirai verschijnt in april 2016 op de Belgische markt.

Een onuitgegeven versie van de Yaris

Salonbezoekers kunnen tevens kennismaken met een nog extravertere variant van de Yaris. De nieuwe beperkte reeks Yaris Two-Tone onderstreept het dynamische karakter van de Yaris en biedt klanten onuitgegeven personaliseringsmogelijkheden.

De Verso 2016 als wereldpremière op het salon

De Verso 2016 zal voor het eerst worden voorgesteld aan het publiek. Het opgewaardeerde en bijgespijkerde model voor 2016 beschikt voortaan over het Toyota Safety Sense-systeem, een hertekend interieur, nieuwe lichtmetalen velgen, een brede waaier aan kleuren en het multimediasysteem Toyota Touch® 2 van de jongste generatie, dat een groter aanraakkleurenscherm (7 duim) kreeg.

Hij wordt verkrijgbaar met de volgende motoren: 1.6 D-4D diesel, 1.6 en 1.8 Valvematic benzine.

Het Toyota Safety Sense-systeem, dat voortaan standaard wordt aangeboden, tilt het actieve-veiligheidsniveau en de ondersteuning voor de bestuurder naar nieuwe hoogten. Zo beschikken klanten steeds over een pre-collision-systeem (PCS), een rijstrookwaarschuwing (LDA) en automatische grootlichten (AHB).

Toyota Safety Sense

Het Toyota Safety Sense-systeem is een nieuw geheel van actieve-veiligheidssystemen, bedoeld om aanrijdingen in de meest uiteenlopende verkeerssituaties te voorkomen of de ernst ervan te verminderen. Het wordt momenteel standaard aangeboden op de Avensis, Verso 2016 en Prius 2016 en is tegen een democratische prijs verkrijgbaar op de AYGO, Yaris, Auris en RAV4. Binnenkort wordt het systeem zelfs verkrijgbaar op het hele gamma. Wagens met het Toyota Safety Sense-systeem genieten bovendien een korting van 10 procent op de verzekeringstarieven van Toyota Assurance.

Hoogstaande motoren op maat van elk bestuurdersprofiel

Toyota blijft alsmaar performantere benzine- en dieselmotoren ontwikkelen zodat elke bestuurder zijn auto kan uitrusten met de motor die het best aanleunt bij zijn behoeften.

Zo biedt het RAV4-gamma 2016 behalve de hybrideversie ook een brede waaier aan herwerkte verbrandingsmotoren die stuk voor stuk voldoen aan de Euro 6-normen.

De nieuwe 2.0 D-4D-turbodieselmotor ontwikkelt 143 pk (105 kW) en een royaal koppel van 320 Nm, met een CO2-uitstoot die zich zou moeten beperken tot nauwelijks 123 g/km. De 2,0-liter benzinemotor met 151 pk (111 kW) en 195 Nm, naar keuze gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of continu variabele transmissie, onderging tot slot een aantal wijzigingen die zijn uitstoot terugbrachten tot 149 g/km.

Toyota GT86 CS-R3

Nog een eyecatcher is zeker de Toyota GT86 CS-R3 rallywagen waarmee Patrick Snijers actief was in de Rally van de Condroz.

Deze rallyversie van de GT86 wordt gebouwd door TMG (Toyota Motorsport GmBH) in Keulen en werd begin oktober gehomologeerd als FIA R3 waardoor deze wagen kan ingezet worden in alle nationale rallykampioenschap. De GT86 is momenteel de enige achterwiel aangedreven wagen in de R3-klasse en beschikt over een 232 pk sterke motor en een sequentiële 6-bak.

De Toyota-stand bevindt zich dit jaar in Paleis 9.

Hieronder vindt u de koppelingen waar u de persdossiers en afbeeldingen van de vermelde modellen kunt downloaden:

Op deze link kunt u ook de prijslijst downloaden: http://press.toyota.be/nieuwe-prijslijst-toyota-52725#